مرد نمکی

دفتر مدرنی برای بیان هرآنچه در عقل و دل دارم...

مرد نمکی

دفتر مدرنی برای بیان هرآنچه در عقل و دل دارم...

دفتری همیشه باز برای بیان هرآنچه از عقل و دلم میگذرد؛ شاید برای شما جالب باشد و شاید هم که هیچ...

طبقه بندی موضوعی

جی‌ال‌ایکس ماد، پرچم‌داری پایین رده!

چهارشنبه, ۷ فروردين ۱۳۹۸، ۰۸:۵۸ ب.ظ

مدتی بود که خبری از جی‌ال‌ایکس و محصولات پرحاشیه‌اش منتشر نشده بود تا اینکه چندی پیش مشخص شد این شرکت ایرانی قرار است پرچم‌داری جدید را رونمایی کند که G6 نام دارد و عرضه آن به صورت پیش فروش انجام خواهد پذیرفت. برخلاف تبلیغات اخیر پخش شده از صدا وسیما، G6 محصولی تازه وارد نیست و اولین نشانه‌های حضور آن در زمستان سال ۹۴ رویت شد، پیش فروش این محصول از اواسط زمستان ۹۴ با قیمت ۳۹۹ هزار تومان آغاز شد و مطابق اعلام شرکت، خریداران محصول خود را در اردیبهشت‌ ماه ۹۵ دریافت می‌کردند. نکته جالبی که در رابطه با قیمت این اسمارت‌فون وجود دارد، تفاوت قیمت بسیار زیاد نسخه پیش فروش شده و نسخه تحویل فوری آن است که از ۳۹۹ هزار تومان تا ۷۹۹ هزار تومان متغیر است، هر چند این معامله در ابتدا بسیار پر سود وانمود می‌کند اما هنوز دلیل این تفاوت قیمت فاحش مشخص نشده است. در ادامه قرار است نگاهی به شرایط این اسمارت‌فون داشته باشیم و میزان ارزشمندی جدیدترین [مثلا] پرچم‌دار این شرکت را بسنجیم!

از G6 تا ماد

glx-maad

همان‌طور که در مقدمه بیان شد، جدیدترین پرچم‌دار جی‌ال‌ایکس در ابتدا با نام G6 شناخته می‌شد که در واقع ادامه دهنده راه خانواده G این تولیدکننده داخلی است. اگر نگاهی به خانواده G جی‌ال‌ایکس بیندازیم، محصولاتی را مشاهده می‌کنیم که به هیچ وجه با یکدیگر هم‌خوانی ندارند، G1 به عنوان اولین اسمارت‌فون جی‌ال‌ایکس محصولی معمولی بود که با توجه به شرایط آن‌زمان بازار توانست فروش خوبی را کسب کند. نسل بعدی این خانواده اسمارت‌فونی عجیب بود که در برابر نفوذ مایعات مقاوم و در واقع ضد آب بود! متاسفانه پس از این اسمارت‌فون دیگر در هیچ‌کدام از اسمارت‌فون‌های جی‌ال‌ایکس قابلیت ضد آب بودن دیده نشد، نسل بعدی این خانواده یعنی G3 اسمارت‌فونی ناشناس بود که محصولی شکست خورده نامیده شد. چهارمین نسل، G4 بود که پس از یک جهش زیاد در تغییر سایز این بار مجهز به فناوری شارژ بی‌سیم و NFC شده بود، هرچند این قابلیت‌ها نیز خیلی زود فراموش شده و در نسل بعدی محصولی معمولی و بزرگ جثه را دیدیم که البته ظاهرش را بعدها در اچ‌تی‌سی ۱۰ مشاهده کردیم!

جی‌ال‌ایکس ماد را می‌توان ششمین نسل از این خانواده پر فراز و نشیب دانست که ماهیت گوشی و یا فبلت بودنشان هنوز برای کسی مشخص نیست، متاسفانه در این نسل هیچ ویژگی متمایز کننده‌ای را شاهد نیستیم که البته این موضوع را نمی‌توان یک نقطه ضعف برای شرکتی هم‌چون جی‌ال‌ایکس دانست! وجود تغییراتی تا این حد وسیع و عدم انسجام میان محصولات این خانواده و حتی دیگر تولیدات جی‌ال‌ایکس نشان از ضعف مدیریتی بزرگی دارد که تولید را بدون توجه به نیاز بازار انجام می‌دهد، ظاهرا این شرکت ایرانی فراموش کرده که کاربران اندروید دیگر به محصولی فوق‌العاده ساده و ارزان رضایت نمی‌دهند و این ویژگی‌های یک محصول اندرویدی است که حرف نخست را می‌زند.

گذشته از این موضوع در بخش سخت‌افزار شاهد نوعی درجا زدن در محصولات این تولیدکننده هستیم که باعث می‌شود کاربرانی که در حال حاضر یکی از محصولات حتی قدیمی از این شرکت را در اختیار دارند، رغبتی برای به‌روزرسانی اسمارت‌فون خود نداشته باشند.

پرچم‌داری قدیمی

۱۲

پردازنده مدیاتک MT6735 با چهار هسته ۱.۳ گیگاهرتزی، نمایشگر با رزولوشن اچ‌دی، دو گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی هیچ محصولی را در سال ۲۰۱۶ شایسته پرچم‌داری و یا بالا رده‌ای نمی‌کند، حتی اگر آن محصول را جی‌ال‌ایکس ساخته باشد! اما به راستی اسمارت‌فونی با این مشخصات چگونه می‌تواند در رده برترین‌ها نام برده شود؟ آن هم در زمانی که بالارده‌ها و حتی میان‌رده‌ها از چیپست‌های قدرتمند با نیروی پردازشی چندین برابر مدیاتک ۶۷۳۵ بهره می‌برند!

شاید بگویید این محصول در بازه قیمتی خود قدرتمند محسوب می‌شود اما بد نیست بدانید بنابر گفته این شرکت، ماد در زمان عرضه قیمتی معادل ۷۹۹ هزارتومان خواهد داشت که قیمتی نزدیک به ال‌جی G3 و یا حتی سونی اکسپریا Z3 است که هر دو هنوز هم از بهترین‌های بازار شناخته می‌شوند و از کیفیت ساخت و هم‌چنین قدرت سخت‌افزاری فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. در رابطه با پیش فروش ۳۹۹ هزار تومانی این محصول نیز بد نیست بدانید از زمان خرید تا تحویل حداقل یک ماه (بنابر اعلام شرکت) آن‌هم در صورتی که ارسال محصول به تاخیر نیفتد، فاصله وجود دارد.

گذشته از مشخصات سخت افزاری، استفاده از بدنه‌ای پلاستیکی و هم‌چنین طراحی تکراری آی‌فون که مشابه آن‌ را در ده‌ها مدل مختلف از تولیدکنندگان نامعتبر (و بعضا معتبر) چینی دیده‌ایم، دیگر نمی‌تواند کسی را مجاب به خرید این اسمارت‌فون آن هم با قیمت ۷۹۹ هزار تومان کند. مهم‌ترین نقطه قوت ماد را می‌توان در پشتیبانی از نسل چهارم ارتباطی دانست که آن را تبدیل به یکی از ارزان‌ترین اسمارت‌فون‌های ۴G (البته با قیمت پیش فروش) کرده است، اگرچه ماد در این زمینه تنها نیست و سایه اسمارت‌فون‌هایی هم‌چون Y560 هواوی را بالای سر خود می‌بیند که از نظر کیفیت ساخت به ماد جی‌ال‌ایکس برتری دارند و البته لازم نیست یک ماه صبر کنید.

خداحافظ ارزانی

glxmaad

زمانی می‌توانستیم ارزان بودن را مهم‌ترین برتری جی‌ال‌ایکس بدانیم اما از دو سال پیش و با قدرت گرفتن برندهای چینی در بازار، نه تنها این لقب از محصولات جی‌ال‌ایکس و دیگر تولیدکنندگان ایرانی سلب شد، بلکه گران بودن بیش از حد محصولات ضعیف تولید شده توسط این شرکت‌ها، موجب کاهش تمایل کاربران برای خرید این محصولات گردید. اسپایدر جی‌ال‌ایکس زمانی با قیمت ۶۰۰ هزار تومان می‌توانست انتخاب مناسبی برای کاربران باشد اما اینکه جی‌ال‌ایکس دو سال پس از عرضه این محصول آن‌هم با سه نام مختلف، همان قیمت را حفظ کند، باعث شد ارزش خرید این محصول به شدت کاهش یابد. هرچند اوضاع مالی جی‌ال‌ایکس در یک سال گذشته رضایت بخش نبوده و تعدیل نیروی زیادی در آن صورت گرفته اما احتکار محصولی قدیمی هم‌چون اسپایدر و پرچم‌دار نامیدن آن برای دو سال، تنها موجب شد اعتماد اندک کاربران به این برند به طور کلی از بین برود و آینده این تولیدکننده در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. مطمئنا طرح پیش فروش ماد برای جبران وضعیت کنونی می‌تواند تاثیر مثبتی را داشته باشد اما اعلام مبلغ ۷۹۹ هزار تومانی برای محصولی هم‌چون ماد که نه تنها مشخصات خوبی ندارد بلکه به نسبت سایرین کیفیت ساخت کم‌تری دارد، امری اشتباه است.

جمع بندی

متاسفانه وضعیت جی‌ال‌ایکس در چند سال اخیر به‌گونه‌ای پیش رفته که این شرکت نه تنها توان معرفی مدل‌های تازه را نداشته بلکه با توجه به رکود فعلی تلفن‌همراه ایرانی، بیش‌تر دستگاه‌های تولیدی توسط این شرکت در انبارها مانده و شاهد تعطیلی بخش بزرگی از شبکه نمایندگان این شرکت بوده‌ایم (دیمو که ورشکست شد!). جی‌ال‌ایکس ماد یکی از آخرین تلاش‌های این شرکت برای زنده ماندن و حضور در بازار است، شاید این اسمارت‌فون از نظر مشخصات به نسبت سایر گوشی‌های ایرانی در سطح بهتری باشد اما در حال حاضر شاهد حکم‌رانی چینی‌ها بر بازار محصولات ارزان قیمت هستیم و خرید از جی‌ال‌ایکس بیش‌تر از آنکه برای دریافت محصول و یا خدمات باشد، جنبه‌ای حمایتی پیدا کرده تا شاید بتواند نفسی تازه برای شرکتی باشد که امیدی به زنده ماندن آن نمی‌رود.

نکاتی در رابطه با ویرگول:

  • این مطلب یک رپورتاژ آگهی نیست، بنابراین نگارش این مطلب بدون هرگونه تعصب انجام پذیرفته است.
  • ویرگول مطلبی ثابت و هفتگی است که هر هفته، پنجشنبه ساعت ۲۱ می‌توانید آن‌ را در آی‌تی‌رسان مطالعه کنید.
  • لطفا در بیان نظرات خود، اعتدال را رعایت و از تعصب بی‌جا و غیر منطقی خودداری کنید.

منبع: ITRESAN تاریخ: 1395/03/20

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی